tri.sol.de.

mõned mõtted ainult. täiesti irratsionaalsed hetkeemotsioonil kirjapandud mõtted.

mul on tunne, et see muusika on need 75 aastat, mis on möödunud viimasest trisolde etendusest meie majast, küpsenud seinapragudes ja põrandalaudade all. oli vaja see lihtsalt üles korjata ja kõlama panna. lihtsalt nii loomulikuna kõlas see nüüd. äratuntuna, omasena. suur kummardus eeskätt arvo ees, kes selle kavva võttis ja jonnakalt ellu viis ning seejärel kohe orkestri ees, kes andis mulle viimaste aegade kõlaelamuse: ma ei ole kunagi meie orkestrit niimoodi kuulnud. võib-olla olin tunnistajaks sellele ühekordsele imele, mis sünnib. ma ei saa garanteerida, et see uuesti juhtub, aga täna õhtul oli ime meie ees ja ümber. solistid olid esmaklassilised. aga mitte sellest ei kirjuta ma täna.

raske on midagi öelda, mis peaks tänase õhtu emotsiooni või sisu edasi andma. …was du frägst, das kannst du nie erfahren… aga nii ta tuli.

hirm millegi nii suure ja mitmetasandilise ees. see on nii suur ja sügav, et seda saab mõista ainult kogedes, kasvades ja õppides. ma ei oleks iialgi NII wagnerini jõudnud. pliiatsinärimised ja hirm valge paberilehe ees. mõtted. ööde kaupa mõtteid ja tundeid, mis kuidagi ei taha sõnadesse settida. ajanappus. emotsioon. tunne, et keegi ei mõista. muusika. muusika. ja korraga hakkas jooksma väga suur lugu, muusikas, filosoofias, surmas, elus, küsimustes. meenutused. esimeste proovide avastus-elamused. soov maailmale hõisata. soov maailma eest kuhugi pageda. sein. pidur. hirm. kõige välise tühisus. inimeste tühisus – IKKA VEEL. õnnejoovastus-MÕISTMINE-õnnejoovastus. taju, et olen ikka liiga väike selle kõige jaoks. hüsteerilised naerupursked, mis pisarateni viivad, kui me elleniga tundide kaupa klaviiri taga istume. parandame. parendame, kahtlused. lootus. vanemakssaamine. väsimus. 2,5 kuud ilma ühegi puhkepäeva või vaba õhtuta. kriis. pohhuism. kriis. emotsioon. mõte, et see sündimisvalu, see kogemisvalu ei ole väärt iseenda tervist ja isikliku elu rahu. ühesõnaga, esietendusele läksin täiesti tühjakspumbatuna. kui aga istusin saalis ja kulgesin 4 h muusikas, tundes, nähes, nägijaks saades… siis oli see jälle see ainus võimalik olemasolev maailm. seisin aplodeerides püsti ja pisarad voolasid, sest hea, nii hea oli, et see ooper meie lavale jõudis. hea, nii hea, et see meile kõlas. lõpuks. ma poleks eales uskunud, et wagneri “tristan ja isolde” on see äratundmine, see hingeline seisund, mida nii vaja on olnud.

mul on täiesti kama kaks, kas on keegi, kes ei suuda mõista lavastuslikku “kontseptsiooni” või muusikat või mida iganes. tänane kogemus on midagi niivõrd isiklikku, et seda üldistesse parameetritesse suruma hakata oleks vägistamine. isegi avalik arvamuse avaldamine kõlab kellegi teise maailma väiksuse pealesurumisena. ma isegi ei taha kuulda tänase õhtu kommentaare. ma ei taha lugeda artikleid-arvustusi, analüüse… ma ei taha seda kellegagi arutada, seda seletada. kõik, mis ma ütlema olin võimeline, on kavalehel – niidiotsad, mida mööda kulgeda. ja samas on praegu tunne, et kogu kava on tühi töö – ei saa ju sõnastada seda, mida on võimalik ainult KOGEDA! sa kas mõistad või mitte. tänane õhtu oli sõnastamistest ja hinnanguist kõrgemal. mittemõistmine on iga inimese enda probleem, ükskõik, mis tasandil mõistmine aga iga inimese suurim õnn.

mis see siis oli… võib-olla see ime, mida ei saa ise esile kutsuda. ülim inspiratsioon, ülima puudutus, mis vaid kord väga pika aja jooksul osaks võib saada? mingite energiate ristumispunkt ja meil oli õnn selle punktiga kohtuda. õigel ajal õiges kohas :)

hetkel on väsimus. kõik on üle võlli käinud. valmistumine 180-kraadiseks pöördeks on toimunud pikemat aega. nüüd on see käes. võib-olla tuleb siit ka üks osa vanemakssaamisest. vist jah. lõhkikiskumised. aga taastumine võtab aega. päris pikalt. enne paari kuud siit välja ei tule. eks näis, kellena ma siis enda ette astun.

that’s the way life goes.

~ kirjutas märtsijänes &emdash; 18. mai 2008.

Lisa kommentaar

 
